I přes nepopiratelné narativní
kvality média televizního seriálu oproti filmům (především co se prostoru pro
rozvíjení postav a výstavbu zápletky týče) se stále počítám spíše za fanouška
filmového. Co fanouška, cinefila. I když letošní rok ne v takové míře,
jako loni, po několika dnech bez zhlédnutí nového filmu začínám být nervózní.
Tu a tam se však k nějakému seriálu přeci jen dostanu – třebas, když jej
provází pověst čehosi výjimečného.
Takové renomé je však v podstatě dvousečnou
zbraní. Vybudí totiž očekávání do takových výšin, jichž dílo samotné prakticky
nemá šanci dosáhnout. Temný případ je toho ukázkovým příkladem.
Osmidílný seriál, který měl být televizním
Sedm (kultovní film Davida Finchera) jedenadvacátého století, se v úvodních
epizodách rozjel vskutku parádně. Působivá okultní zápletka, skvělé postavy hlavních
detektivů (každý z nich je magor úplně jiným způsobem) a perfektní
budování atmosféry skrze dlouhé záběry, pomalé jízdy kamer, skvostně táhlé
tempo a bažinaté a tísnivé prostředí americké Louisiany, která si svůj díl práce odvedla již v dalším
HBO seriálu Pravá krev. K tomu skvělý způsob vyprávění ve dvou
časových rovinách.
Pak však přišla epizoda 3, která
měla zásadně nabourat moje uvažování o Temném případu jako mistrovském dílu.
Jelikož je totiž hlavní vyšetřovatelské duo popisováno jako zkušený detektiv +
detektiv génius, je poměrně nelibé vědět pointu o celých pět epizod dříve, než
hlavní postavy. A nikoliv proto, že by vám tvůrci ukázali stopu, k níž hrdinové
neměli přístup. Ten výrazně chytřejší z vyšetřovatelů ji měl dokonce přímo
před očima. (Nesmutněte však za toho druhého, méně briskního - ten měl před očima zase
dokonalé poprsí Alexandry Daddario.)
Jen na pointu se však můj problém
s Temným případem neomezuje. Jde mi o epizody pět a šest, v nichž zbytečně
nabobtnávají vedlejší linie, a jindy poutavé nihilistické filozofování jedné z postav
se začne točit v kruhu. Placatém kruhu, chcete-li. Zkrátka, seriál v tuto
chvíli začíná být notně natahovaný.
Přesto je třeba uznat, že Temný
případ je působivé dílko. Scénáristicky by jistě snesl nějaká dílčí vylepšení,
po režijní stránce je však neuvěřitelně vymazlenou podívanou. Justin Lin a
(především) Cary Fukunaga ukazují svoje schopnosti v celé jejich kráse a
síle. Jen ta přelomovost se nějak nedostavila.
Ovšem na druhou řadu (nový
příběh, nové postavy, noví herci – Colin Farrell, Vince Vaughn a Rachel
McAdams) se stále těším. Jen ta očekávání budu efektivněji krotit.
Viděla jsem zatím jen tři epizody, a nemůžu se donutit podívat se na další. Chvilkami jsem se v tom jejich filozofování ztrácela, takže to není vhodné sledovat před spaním, aspoň pro mě. Atmosféru to má dobrou, jen mě moc nezajímá, co tam bude dál.
OdpovědětVymazatJasně, pokud tě to nezaujalo, tak to asi nemá moc smysl.
Vymazat