pondělí 13. října 2014

Pět minut po slávě



Jistě znáte situaci, kdy musíte mluvit - ústní zkoušky, rozhovor, hádka, argumentační debata, cokoliv – a teprve poté, kdy dané události odbila konečná, vám na mysli přistanou ty nejsprávnější a nejskvělejší myšlenky či hlášky, které jste měli říct. Jenomže už je pozdě. V češtině by se to dalo označit jako: „S křížkem po funuse.“ Na tento stav však existuje i nóbl francouzský termín: L'esprit de l'escalier. Duch schodiště.

V průběhu července (kdy jindy se k nějaké tři měsíce staré události vracet takto zpětně, než v příspěvku o křížích po funuse?) jsem byl dvakrát pozván do Studia 6 České televize, abych se vyjádřil k tématům ohledně fantastiky. Jako odborník, v té době ještě šéfredaktor časopisu Pevnost. Netřeba dodávat, jak velkou poctou pro mě obě pozvání byla.

Poprvé.

J. K. Rowlingová, autorka Harryho Pottera, po sedmi letech literárně-potterovského ticha vydala krátkou noticku z tohoto světa. A fanoušci zešíleli. Chystá se snad nějaké pokračování? Toť moje téma.

Já: nervozita. Jelo se naživo. Po příchodu do zpravodajské budovy České televize jsem dostal párkrát přes držku jakousi pudřenkou, mikrofon na košili a jde se do studia. Počkejte, až naskočí počasíčkář a přesuňte se k hlavnímu stolu, děkujeme. Jak jsem se s tím porval, můžete vidět tady:



Popravdě, byl jsem se sebou poměrně spokojený, výsledek předčil moje očekávání, jelikož ve chvíli, kdy jsem mluvil, jsem si připadal jako idiot.

Nicméně, a teď se dostávám k tomu, jak video souvisí s úvodem tohoto textu, hned při odchodu ze studia mi naskočila SKVĚLÁ myšlenka, kterou jsem samozřejmě neřekl. Při otázce moderátora: "JKR a její detektivka a rozdíly mezi ní a Potterem?" jsem měl vytasit überchytré: VŽDYŤ KNIHY O POTTEROVI JSOU V PODSTATĚ TAKÉ DETEKTIVKAMI!

Pozdě.

O pár týdnů později se situace opakovala.

Téma: Šedesátileté výročí vydání Pána prstenů, Tolkien, jeho poměřování s jiným současným kultem – Hrou o trůny.

Já: nervózní, byť mnohem, mnohem méně. Pudřenka, mikrofon a počasíčkář, stereotyp. Výsledek se mi zdál lepší (odkaz).

Další duch schodiště na mě čekal před budovou zpravodajství, další skvělá myšlenka, jejíž zpoždění při příletu bylo jen několik desítek minut: další velký rozdíl mezi Tolkienem a Martinem? Tolkien stavěl na mytologiích, kdežto Martin na historii.

Okradl jsem diváky o dvě myšlenky!

Pět minut po slávě je však každý generálem.

Žádné komentáře:

Okomentovat