sobota 4. října 2014

Resty, které jste dohnali



Kdysi jsem na svou publicistickou almu mater, web FantasyPlanet.cz, napsal úvodník „Resty, které nedoženete“. Ten se točí kolem smutné pravdy, že přestože čtete/sledujete filmy sebevíc, vždy budou zbývat kvanta dalších děl, které prostě nestihnete. 


Ba co hůř – tím, že čtete/sledujete, si rozšiřujete obzory o nových žánrech, autorech, příbuzných titulech nebo dílech, na které to vaše horlivě odkazovalo. Dá se tak říct, že seznam oněch restů spíše smutně tloustne, než aby shazoval. Ekl.

Nedávno mi přišlo na mysl napsat jakýsi sequel onoho úvodníku. O restech, které jste zrovna dohnali.
Tenhle nápad přišel s posledními stránkami legendární knihy, ke které jsem se ostudně dostal až nyní – k Duně Franka Herberta. Dlouhou dobu jsem cítil, jak velký rest to je, ale nějak jsem nebyl schopný se k ní dostat. A již při jejím čtení jsem rychle pochopil, že byla velkým restem zcela oprávněně.

Dohnat takto výraznou položku ze seznamu restů k sobě pojí mimořádně skvělý pocit uspokojení.

A jmenovitě Duna k sobě vázala ještě jedno dílko - loňský skvostný dokument Jodowskyho Duna, který ukazuje, jak velkolepě chtěl geniální knihu adaptovat do podoby filmu režisér, scénárista (filmový i komiksový) a surrealista Alejandro Jodorowsky. Se skvělým obsazením (ve filmu měl hrát David Carradine, Orson Welles, Mick Jagger či Salvador Dalí), se skvělým tvůrčím týmem (slavný ilustrátor Moebius, film-trikař Dan O'Bannon, kultovní H.R. Giger, kapely jako Pink Floyd a Magma), se skvěle upraveným závěrem, se skvělou vizí. 

Až by jeden velice rád navštívil nějaký alternativní vesmír, v němž hollywoodská studia nebyla plná připosranců a dala Jodorowskymu těch posledních 5 milionů, které mu na Dunu chyběly. 

Jodorowskyho Duna ovšem samořejmě poukazuje na další resty: tvůrcovy slavné filmy (Krtek, Svatá hora) a komiksy (Incal, Metabaroni). 

Kolo nedohnaných restů se zkrátka otáčí dál a dál. 

Žádné komentáře:

Okomentovat