Rozhodl jsem se v roce
2015 číst. Hodně číst. A psát o knihách, které čtu. A dělit se o to, co
jsem napsal o knihách, které čtu. Tady jsou postřehy k některým titulům ze třetí desítky:
Jako detektivka - nic moc. Hlavní hrdina "vyšetřuje" zpočátku v podstatě tím, že se jde k někomu zeptat, zpovídaný jej pošle za někým dalším a tak se jde hlavní hrdina zeptat onoho dalšího, který jej pošle ještě za někým jiným a dál a dokolečka, než hlavní hrdina v podstatě deusexmachinovskou náhodou nezaslechne nejdůležitější stopu.
Ve výsledku jde tedy o poměrně čtivou historickou knihu (obzvláště pro fanoušky prostředí Japonska v období Edo), ve které se snad náhodou ocitla veskrze naivní detektivka.
Vítejte ve světě, kde holandský učenec nesejmul
transylvánského knížete noci a stěžejní postavu krvesajných dějin. Ve světě,
kde si hrabě Dracula skutečně dokázal podmanit Londýn - tím, že si nabrnknul
ovdovělou královnu Viktorii, udělal ji upírkou a skrze svou správcovskou moc
chce diktovat nejen Ostrovům, ale celému starému kontinentu.
Na stránkách Anno Dracula pobíhají slavné literární postavy
(Dracula, doktorové Jekyll a Moureau, bratři Holmesové a inspektor Lestrade a
Moriarty, Griffin…) s hrdiny filmovými (Orlok z kultovního expresionistického
hororu Nosferatu), s reálnými postavami (Viktorie, George Bernard Shaw,
Jack Rozparovač – hon na něj je hlavní dějovou kostrou, Oscar Wilde
i Bram Stoker). Ve světě s prvky steampunku. Zkrátka postmoderní
paráda.
Můžeme jen litovat, že se k nám Anno Dracula nedostalo
dříve – vždyť v originále vyšlo již v roce 1992. Při
včasném překladu by totiž nepůsobilo jako nápad vylouhovaný ze slavných komiksů
Alana Moorea o Lize výjimečných, jejíž první sešit však vyšel
o celých sedm let později.
|
Tedy, přiznám se, čekal jsem o Sonáty pro Azazela více. Fabianův (mnohými profanovaný) díl
je takový nemastný-neslaný.
V někteých scénách sice slušně staví atmosféru, ale tím výčet pozitiv zhruba končí. Akce nudná, jazykově také nedosahuje kvalit (rozuměj vtipu) páně Pavlovského. Po většinu stránkáže šeď, která neurazí, ale rozhodně ani nenadchne. |
Rju Murakami: Piercing
Spíše povídka než román, v níž Murakami vypráví neuvěřitelně
cynický příběh o zlu, zloduších a obětech.
A vypráví ho s takovou porcí černočerného humoru, že si čtenář jen těžko nenajde zalíbení. Murakami však exceluje i v těch mnohem temnějších pasážích.
A vypráví ho s takovou porcí černočerného humoru, že si čtenář jen těžko nenajde zalíbení. Murakami však exceluje i v těch mnohem temnějších pasážích.
Chuck Palahniuk: Strašidla
Snad první dílo, jímž se Palahniuk definitivně proslavil… a
snad první dílo, v němž se zcela kompletně míjíme. Strašidla jsou jen
lacinou módní přehlídkou hnusu, která se snaží za každou cenu šokovat.
Při takovém množství postav, které si po vzoru Dekameronu či
Canterburských povídek vyprávějí příběhy, se navíc ukazuje největší mezera v Palahniukově
talentu – slabý cit pro postavy. Když pracuje jen s jednou či dvěma, ještě
jej dokáže jakž takž zakrýt, při takovém počtu však ani zdaleka. Postavy jsou
si tak podobné a navrch výsostně nesympatické.
Žádné komentáře:
Okomentovat