pátek 5. září 2014

Knihomolův rok 2014 – část 1.



Nikdy jsem se tomu označení nebránil, naopak. Jsem knihomol a hrdě se ke svému postižení hlásím.

 
Tak jako jsem byl loni posedlý sledováním doposud neviděných filmů – což bylo zapříčiněno „prozíravým“ předsevzetím vidět pět set takových (úspěšně splněno!), jsem letos fanatik spíše přes písmenka a stránky. Což neznamená, že by měly knihy minulý rok nebo filmy letos utrum. Jen se trochu prohodil jejich poměr. (Doopravdy jen trochu, i tak bych viděl rád alespoň dvě stě pro mě nových snímků.)

Opět to začalo předsevzetí, jen bylo tentokrát mnohem více střídmé – stačilo přečíst padesát knih. Což se mi podařilo… zrovna TEĎ. Tím to však nekončí, během prvních měsíců roku s koncovkou 14 na sebe totiž předsevzetí nabalilo souboj s jiným knihomolem o to, kdo těch knížek letos přečte víc. Nepočítáme si komiksy či poezii, nutno podotknout.

A tak tedy přišla padesátá knížka letoška.

Samozřejmě jsem chtěl, aby nešlo o nějaký brak určený k recenzi nebo oddychu. Takový kulatý počet, navíc naplnění předsevzetí, muselo jít o něco speciálního. Nějaký dlouholetý rest, k němuž jsem se ne a ne nemohl dostat.

Třeba Vonnegut. Ještě nikdy jsem nečetl Vonneguta (já, ostuda!), přestože na něj spousta mých přátel pěje oslavné ódy. Takže to měl být Vonnegut. Ale čím začít? Chronologicky, Mechanickým pianem? Přišlo mi to tak nejrozumnější. Jenomže přišla trocha nezbytného cestování po městě, takže jsem sáhl po té nejtenčí – paperbacku s tenounkými stránkami, zaplněnými drobným písmem dost možná nejslavnějším Vonnegutovým dílem, knize Jatka č. 5.
 
Můj 
        první 
                  Vonnegut.

Byl jsem ohromen. Jeho vynikajícími nápady, jeho smyslem pro humor a cyničností na jedné straně a humanismem a citlivostí na straně druhé. V perfektním vyvážení. 

Nejsem si jist, zda jsem někdy četl formálně silnější válečný protestsong. Masterpiece.

Zato jsem si bezmezně jist, že Jatka č. 5 rozhodně nebyly mým posledním setkáním s Kurtem Vonnegutem.


Žádné komentáře:

Okomentovat