úterý 9. ledna 2018

Hra o trůny, aneb Všude samej prezident



Kandidáti, kandidáti, kandidáti… Jejich marketing se na vás sype ze všech stran. Stojí za to?

Někdy je tý vlády lidu tak nějak dost.

Třeba před každejma volbama, kdy se na člověka ze všech stran sypou výsledky průzkumů (o jejichž relevantnosti se dá výrazně pochybovat po prezidentských volbách v USA, Brexitu a nakonec i posledních parlamentkách u nás), volebních hesel, vlogů, záznamů debat a megadebat a záplav statusů sociální bubliny na faceboocích a twitterech v duchu: „Hele, nechci vám radit, koho volit, je vaše právo vybrat kohokoliv, ale tenhlecten kandidát, ten je nejlepší, protože…“

Nakonec se člověk prostě jen těší, až to celé skončí. Dokonce ho i lehounce přestává zajímat, kdo toho hradního bludišťáka vyhraje, pokud bude konečně klid. Tedy, tentokrát mě vlastně všeobecně mnohem spíš zajímá, kdo utře. A ideálně se vrátí na Vysočínu.

A teď si vlastnoručně natluču hubu o vrata, protože si budu protiřečit.

Jedno z těch pro mě zajímavých témat dneska už v podstatě každých voleb je marketing, hlavně ten sociální. To, jakým se kandidáti – a hlavně ti nejsilnější – prezentují, na jakou „útočí“ cílovku, jakými kanály a sděleními. Mám totiž pocit, že v tomhle směru jsme se v Čechách posunuli rapidně kupředu – nakonec skvěle to ukázal příklad knížete Karla v minulých prezivolbách, kdy se z jasného ne-favorita stal vyrovnaný oponent Milouše.

V mnohém za tenhle pokrok můžou sociální sítě, které přeci jen vyžadují jiný druh přístupu, plus taky skutečnost, že je díky klasickým i novým médiím ten svět tak nějak… menší. Takže je snadné opisovat od zkušenějších.

Jak si s tím kteří poradili tentokrát?
Podotýkám, pány Hanniga, Kulhánka a Hynka jsem nesledoval, protože ti podle mě neměli už od počátku mnoho šancí, a proto mi to ani nedávalo smysl. Samozřejmě, že Hannigovi dělá kampaň nácek Adam B. Bartoš, to je dobrej bizárek, leč zapadá do intencí naší současné politické žumpy. A Miloš žádnou kampaň nedělá, žejo.


Michal Horáček

Horáček je podle mě králem těchto voleb, co se kampaně týče. Třeba jeho Facebook je před ostatními kandidáty o koňské délky.

Našel vynikající tón, kterého se drží, svou kampaň postavil jako jeden z mála spíše na pozitivní atmosféře a navrch skvěle zapojil příběhy všech těch lidí, které potkal při své kontaktní kampani.
Díky tomu jeho příspěvky vypadají živěji, než u ostatních kandidátů, Horáčkův tým (vedený Radkou Hrstkovou z Ewing PR) našel také poměrně povedený mix mezi politickými klišé, trochou toho patosu o tom, jak je u nás vlastně pěkně, jak je pan Horáček skvělým vlastencem/humanistou/otcem/člověkem a jeho vlastním programem a argumenty.

Snad je to způsobené i tím, že je pan Horáček úspěšným textařem – jeho posty mezi ostatními kandidáty prostě poznáte.

Frikulínskou práci pak lidé kolem Horáčka dělají i na videích – hlavní spot má povedený střih, dnešní zveřejnění „debaty“ s Milošem zase koule.

Tlesk, tlesk.


Pavel Fischer

Tak to vypadá, že prezidentské volby u nás nebudou, pokud se jich nezúčastní nějaký Fischer.
Přestože tým kolem pana Fischera – vede jej filmař Jakub Hussa, který už má s prezidentskou kampaní zkušenosti díky Vladimíru Franzovi - zezačátku neodváděl kdovíjak skvělou práci (rozuměj: jejich chlebodárce v té době nebyl mnoho vidět ani slyšet), s přibližujícím se finišem postupují mílovými kroky.

A tak zatímco Michala Horáčka poznáte díky tónu textů, Pavel Fischer je prakticky jediným, kdo má naopak nějakou ustálenou grafickou identitu. A přestože tyrkysovou osobně moc nemusím, musím uznale přikyvovat – takhle se to dělá.

Nejsilnější je pan Fischer i co do videí s celebritami, které ho podporují.

Plusové body pak dávám i za „copyhrátky“: PF 2018, Fisch you were here, Tyrkysovou revoluci. Nebo za používání formátu Facebook notes.

Ale nakonec to asi stačit nebude – pan Fischer je v podstatě kandidátém intelektuálů a pražských kavárníků (jakkoliv ten pojem nesnáším), jednu z cílovek má podobného ladění jako minule Kníže. S tím rozdílem, že mu chybí notný kus do knížecího temperamentu, smyslu pro humor, charismatu a noblesy. A proto – na rozdíl od Karla - neosloví mnoho mladých.


Marek Hilšer

Hlavní slogan Srdce na hrad, videa i příspěvky podle mě přesně ukazují, jaký Marek Hilšer je i ve skutečnosti – levicový humanista, lidumil, skutečně hodný a inteligentní člověk, onkolog, který jako dobrovolník pracoval v Keni. Zkrátka ideální kandidát pro členy a fanoušky Strany Zelených. Ne, že by na tom bylo cokoliv špatného, chraňte bozi, ale víme, kde je dneska Strana Zelených.

Dobré nápady má jeho tým (vedený Petrem Václavkem) co do práce s videem – pobavilo mě oslovování protikandidátů s otázkou, jaký by podle nich byl Marek prezidentem. Ale ne každý den je posvícení – samotný oficiální volební spot obsahuje až přespřílišnou dávku patosu.

Na videa vůbec Hilšer hodně sází, což je v současnosti jistě plus, stejně jako nebát se ukázat sympatickou a atraktivní manželku a celý ten idylický vztah, co mají.


Jiří Drahoš

Na to, že je profesor Drahoš jedním z nejžhavějších adeptů na prezidentský trůn, jsou jeho sociální sítě… mno, přesně takový, jakým je on sám. Precizní (odhlédneme-li od megafailu s kusem textu obšlehlým od Horáčka), informačně naflákaný, ale takový nemastný neslaný, bez jiskry, neurazí ani nenadchnou. Prostě fíkus.

Přestože na svou stranu sehnal velkou spoustu celebrit, má asi druhé nejpočetnější vojsko ambasadorů v komentářích a rád prezentuje svoje postoje a názory, jeho příspěvky se topí v takovém tom, čemu studenti říkají „uspávání hadů“. Věty jsou příliš dlouhé, chybí jim nějaké to emoce probouzející slovo, otazníky, vykřičníky.

Jako by pan profesor nepoužíval tenhle kanál ke komunikaci, ale k přednášení.


Mirek Topolánek

Jo, když se oznámilo, že jde Topol do kandidatury, bylo jasné, že bude sranda.
 Když pak vypadlo, že mu kampaň povede Jakub Horák (nedávno úspěšně odkormidloval do Sněmovny Piráty), bylo jasné, že bude velká sranda.

A ono zatím tak nějak kde nic, tu nic. Respektive – dostáváme přesně to, co se dalo čekat, ale nic navíc.

Silný, zvýšené ego neschovávající hlas, jednoduchá – byť trochu cheesy – hesla (Ani výtač ani kývač), tu výpad proti sokovi (jeho terčem je přitom nejčastěji favorizovaný Drahoš), tamhle patos s dělníky z truhlárny, se kterými je Topolánek taky za dobře, jeden slib sem, druhý tam… Od Horáka jsem ale čekal větší punk. Ne snad písničku s harmonikou, ale NĚCO, co rozvíří vody.

Takže trochu zklamání – přestože je všechno tak nějak dobře.


Co dodat na závěr? Snad jen, že hodnotit kampaně je nakonec doopravdy sranda, jejich kvalita jde skutečně nahoru. Ale stejně – už ať je to za námi.

Žádné komentáře:

Okomentovat